Få en telefon ven

Tak fordi du har udtrykt interesse for at være telefonven!

Som telefonven hjælper du ikke blot dig selv, men også personen i den anden ende af røret. Her er nogle generelle retningslinjer og råd for de telefonvenner, som vi i Hjernerystelsesforeningen bringer sammen.

Sådan gør du
Kontakt Hjernerystelsesforeningen på nedenstående kontaktinfo og skriv dit navn og telefonnummer. Derefter kontakte vi dig for yderligere information om dig selv og dine forventninger. Samtalen vil kredse om følgende spørgsmål.

På eget ansvar
Du indgår et telefonvenskab på eget ansvar. Ud over det match Hjernerystelsesforeningen foretager, er telefonvenner et helt tilfældige mennesker, som er ramt af hjernerystelse eller er pårørende til en ramt. Det er dit eget ansvar, hvad du tager med fra samtalerne. Du bestemmer selv, om du vil have råd fra din ven, hvad du vil snakke om og hvornår - dette gælder naturligvis også for din telefonven.

Aftaler
Før I indgår et telefonvenskab er det en god idé at aftale et prøvetidsrum. Det er vigtigt, at I giver jeres telefonven lov til at afslutte venskabet, hvis der ikke er overskud, erfaringsudvekslingen er ”udtømt”, eller der måske blot er noget, der er vigtigere at prioritere den knappe tid på.

Behov
Vær opmærksom på din telefonvens og dine egne behov. Spørg hvor lang tid din ven kan snakke på en given dag og hvordan han/hun har det, før samtalen går rigtigt i gang.

Tal og lyt
Det er vigtigt, at der er tale om en udveksling, hvor I begge får og giver i venskabet. Afstem en gang i mellem, om I har den rigtige balance mellem jeres gensidige tale og lytning. Det kan i nogle tilfælde være fint, at en snakker og en anden lytter, men det er en god idé lige at tjekke, om begge parter er ok med det.

Livline
I øjeblikket har Hjernerystelsesforeningen en livline for telefonvenner, som du kan bruge, hvis der er noget i telefonvenskabet, som du bliver i tvivl om, og som du har brug for at vende med en tredje part. I så fald er du velkommen til at kontakte netværkskoordinator, Nicolai Aaen på mail nicolai@hjernerystelsesforeningen.dk.

Du kan også altid kontakte Hjernerystelsesforeningen på telefonnummer 42 92 77 15.

Lergravsvej 53, 1. sal