Akut-vejledning

Denne vejledning er til dig som lige har fået hjernerystelse og gerne vil have gode råd og forholdsregler til at komme godt videre.

10 MIN LÆSNING

Person der bøjer sig ned og har plaster på toppen af hovedet

Tag hjernerystelsen alvorligt og husk at mulighederne for bedring er gode

Det bedste råd til dig med nyligt pådraget hjernerystelse, er at tage den alvorligt fra dag ét. Men husk også, at der er mange muligheder for at komme godt igennem en hjernerystelse. I langt de fleste tilfælde heler en hjernerystelse inden for de første par uger.

Med de rette forholdsregler tidligt i forløbet, øger du muligheden for at komme hurtigere på benene igen.

I denne vejledning kan du finde Hjernerystelsesforeningens råd for håndtering af hjernerystelse.

Er det noget tid siden du slået hovedet og ser du først disse råd nu? Så bare rolig. Det er ikke for sent at give din hjerne hjælp til bedring.

Følg derfor anvisningerne som du var i akutfasen, hvis indholdet herunder er nyt for dig.

Generelt om de første dage efter hjernerystelsen

Hvil mere de første 24 – 48 timer

Særligt de første 24 – 48 timer efter din hjernerystelse, er det vigtigt med fysisk og mental hvile da din hjerne her bruger ekstra energi på at komme på fode igen. Du føler dig måske mere træt og udmattet – selv efter en god nats søvn, men husk at det er din hjernes måde at fortælle dig, at den bruger kræfterne på at komme tilbage til sit gamle jeg. Derfor er det også særligt vigtigt, at du nu lytter til hjernens signaler og ikke presser dig selv, da hjernen i så fald både skal bruge energi på at hele samt de aktiviteter du nu engang udsætter den for. Giv derfor din hjerne en pause fra skole, arbejde, sport og andre stressende aktiviteter, som flytter energien væk fra helbredelsesprocessen.

Det er ok at sætte dig selv først

Selvom du måske har en travl hverdag og at kan få dårlig samvittighed ved at tage nogle dages pause fra det hele, så husk på at det i sidste ende er bedst for alle – både familie, kolleger, venner og selvfølgeligt også dig selv, at du kommer godt ud på den anden side og kan starte din hverdag op igen. Det er OK at sætte dig selv først når du skal ovenpå igen efter en hjernerystelse.

Mærk efter og start småt

Hvor længe man skal drosle ned for de daglige aktiviteter er individuelt. For nogle er et enkelt døgn helt fint, og for de fleste, er et par dage nok. Andre skal måske bruge længere tid. Start i det små og husk, at det kun er dig selv som kan mærke efter, hvornår du er klar til gradvist at genoptage den vante hverdag.

• Hold pauser ved brug af skærme (tablet, tlf. mm.).  Symptomer må ikke forværres ved brug
  • Bliv hjemme fra skole- og arbejdsaktiviteter
  • Undlad sport og aktiviteter der belaster kroppen (tunge løft mm.)
  • Undgå steder med mange indtryk (indkøbscentre, stærkt befærdede gader osv.)
  • Hold igen med stressende begivenheder som familiefester og fødselsdage
  • Undgå brugen af smertestillende medicin medmindre din læge har anbefalet det
  • Sørg for at sove, hvile og spise godt
  • Vær ikke sengeliggende i dagevis, let fysisk aktivitet er helt fint og tilrådeligt
  • Indfør gerne et par korte planlagte hvil i løbet af dagen
  • Husk at være ekstra forsigtig hvis du færdes i trafikken med bil eller cykel

Konkrete råd de første dage med hjernerystelse

Det vigtigste råd er at lytte til din krop og holde inde med aktiviteter, der medfører forværring af symptomerne. Husk at den fysiske og mentale hvileperiode efter hjernerystelse kan variere betydeligt fra person til person hvorfor den anbefalede hvileperiode på 1-2 dage kun er vejledende. Undlad gerne at være sengeliggende i længere tid, da komplet inaktivitet ikke er godt for hverken krop eller psyke.

Aktiviteter skal stoppes ved symptomforværring. Vær opmærksom på der kan opstå en forsinket effekt fra man har overbelastet hjernen til det mærkes, nogle gange først dagen efter. Start fra “0”, prøv en ting af gangen og hold mange pauser.

Forslag til rolige aktiviteter i dagene efter hjernerystelse

• Lyt til taleradio eller podcast (lav volumen)
  • Brug lydbøger (lav volumen og hold pauser)
  • Før korte telefonsamtaler med venner og familie
  • Lav simple madretter
  • Meditér og slap af
  • Mal, strik og prøv simpelt hobby arbejde du i forvejen kender
  • Prøv let rengøring
  • Prøv en gåtur evt. helt kort i starten og i rolige omgivelser

Nøgleord for helbredelse

Accept – acceptér din situation og dig selv

Tålmodighed – giv dig selv tid til at få det bedre

Disciplin – det er vigtigt, at du overholder forholdsreglerne

Lyt til din krop
Bliv god, eller bedre, til at lytte efter de signaler din krop sender dig, og reagér på dem.

Spis godt
En god kostplan handler om at give hjernen og kroppen de bedste vilkår for at komme sig.

Vær tålmodig
Tag en ting ad gangen og tag gerne flere korte hvil dagligt.

Ring til  Hjernerystelseslinjen og bed om sparring
Se mere om hjernerystelseslinjen her.

Flere akut vejledninger om hjernerystelse
Til voksne, unge og børn i de første dage findes her.

Hvis du oplever senfølger i mere end et par dage
…Så læs mere i vores guide til nye med Hjernerystelse  her.