Akut vejledning

Det bedste råd til dig med nyligt pådraget hjernerystelse, er at tage den alvorligt fra dag ét. I langt de fleste tilfælde heler en hjernerystelse inden for de første par uger. De rette forholdsregler tidligt i forløbet, sørger for du hurtigst muligt kommer på benene igen. Herunder kan du finde Hjernerystelsesforeningens råd for håndtering af hjernerystelse.

Er det noget tid siden du slået hovedet og ser du først disse råd nu? Så tag det roligt, det er ikke for sent at give din hjerne den ro og hvile der er behov for. Følg anvisninger som du var i akutfasen.

Forholdsregler i akutfasen (Fra skadestidspunkt og ét til to dage efter hjernerystelse)

- Hold pauser ved brug af fjernsyn, computer, tablet eller smartphone. Symptomer må ikke forværres ved brug.

- Ingen alkohol eller koffeinholdige drikke.

- Ingen skole- og arbejdsaktiviteter.

- Ingen sport og andre aktiviteter der belaster kroppen (tunge løft mm.)

- Undgå steder med mange indtryk (indkøbscentre, stærkt befærdede gader osv.)

- Undgå stressende begivenheder som familiefester og fødselsdage.

- Undgå brugen af smertestillende medicin.

- Sørg for at sove, hvile og spise godt.

- Undgå at være sengeliggende i dagevis, let fysisk aktivitet er fint.

- Undlad at føre et motoriseret køretøj eller at bruge cykel.

Det vigtigste råd er at lytte til din krop og holde inde med aktiviteter der medfører forværring af symptomerne. Den fysiske og mentale hvileperiode efter hjernerystelse, kan variere betydeligt fra person til person, fra dage og nogle uger. Derfor er den anbefalede hvileperiode på 1-2 dage kun vejledende. Undlad generelt at være sengeliggende i længere tid, da komplet inaktivitet ikke er godt for hverken krop eller psyke.

Forslag til aktiviteter i akutfasen:

- Lytte til taleradio eller podcast (lav volumen)

- Bruge lydbøger (lav volumen og hold pauser)

- Kortere gåture i rolige omgivelser

- Føre korte telefonsamtaler med venner og familie

- Lave simple madretter

- Meditation og afspændingsøvelser

- Male, strikke og andet simpelt hobby arbejde du i forvejen udførte

*Aktiviteter skal stoppes ved symptomforværring. Vær opmærksom på der kan opstå en forsinket effekt fra man har overbelastet hjernen til det mærkes, nogle gange først dagen efter.

Nøgleordene for helbredelse er:

Accept - acceptér din situation.

Tålmodighed - det tager tid at få det bedre.

Disciplin - det er vigtigt, at du overholder forholdsreglerne.

Lyt til din krop

Bliv god til at lytte efter de signaler din krop sender dig, og reagér på dem hurtigt. Stop hellere det, du er i gang med en kende for tidligt, end når det først er for sent. Bemærk, at reaktionen ofte er forsinket, og derfor opdager man desværre ofte for sent, at man har overbelastet hjernen.

Spis godt

En god kostplan handler om at give hjerne og centralnervesystem de bedste vilkår for at komme sig, og befri den fra ting der trækker i forkert retning. Her er inspiration til at bruge kosten som medspiller til bedring.

Vær tålmodig

Selvom det føles svært at overholde disse retningslinjer, fordi de føles som en begrænsning i dit liv, så gør dig selv den tjeneste at kæmpe med, i stedet for at kæmpe imod. Jo hurtigere du accepterer og anerkender tilstanden, desto før kan du komme ovenpå igen og vende tilbage til det liv, du kendte fra før ulykken.

Hvile fremmer helbredelse

Du har måske hørt der ikke er belæg for at mental hvile dagene efter slaget, fremmer helbredelsen af hjernerystelse. Selvom det er svært at undersøge, peger de nyeste systematiske studier på at det at holde hjernen ro i dagene efter, er gavnligt for helbredelsen. Let til moderat fysisk og kognitiv hvile efter hjernerystelsen, er da også den anbefaling en lang række Amerikanske lægefaglige organisationer* giver, samt hvad den internationale konsensus komité vedrørende sportsrelateret hjernerystelser anbefaler.

*American Academy of Pediatrics, American Academy of Neurology, American College of Sports Medicine, American Medical Society for Sports Medicine

Når du har fulgt anvisningerne i denne vejledning, henleder vi opmærksomheden på næste trin i helbredelsesprocessen: ”Ny med hjernerystelse”.

Lergravsvej 53, 1. sal