Har jeg hjernerystelse?

5 MIN LÆSNING

Har du slået hovedet, været udsat for piskesmæld eller på anden vis fået et ryk i hovedet, så kan du muligvis have fået hjernerystelse.

Hvis du har hjernerystelse, er der heldigvis gode muligheder for at komme dig, og vi i Hjernerystelsesforeningen vil gerne hjælpe, så godt som vi overhovedet kan.

Har du spørgsmål til Hjernerystelse? Så kontakt Hjernerystelseslinjen på telefon 42 92 77 15 og læg en besked og du vil blive ringet op af en rådgiver.
Person der sidder på jorden og holder sig til hovedet som udtryk for svimmelhed
Spørgsmålstegn

Hvad er en hjernerystelse?

En hjernerystelse opstår, når hjernen udsættes for en påvirkning, der gør at hjernen slår mod kraniet.

Ofte har slaget eller rykket ramt hovedet, men hovedet behøver ikke at være ramt direkte, da kraften fra en påvirkning kan bevæge sig op gennem nakken og derigennem påvirke hjernen.

Vigtige indikationer på hjernerystelse lige efter slaget

• Mistede du bevidstheden ved slaget?
  • Havde/har du problemer med balance og koordination?
  • Mistede du hukommelsen ved ulykken og kan ikke huske ting før eller efter slaget?
  • Sagde andre, at du virkede konfus eller havde et blankt/tomt stirrende blik?
Kan du genkende en eller flere af disse punkter, skal du opsøge læge eller skadestue (lægevagten eller akuttelefonen). Inddrag gerne pårørende, og få om muligt en til at tage med dig, hvis du fx skal på skadestuen.

Du kan godt have hjernerystelse selv hvis:

– Du ikke har været bevidstløs

Du har måske hørt, at man skal have mistet bevidstheden for at få hjernerystelse. Men det er faktisk ikke en nødvendig forudsætning for at få hjernerystelse.

–  Dine symptomer opstår forsinket

Symptomer på en hjernerystelse kan optræde forsinket fra minutter til dage efter en påvirkning af hjernen. Tag ikke sorgerne på forskud, men hvis du oplever nogle gener, så kan det være en hjernerystelse, selvom det ikke er lige efter et fald, slag eller lignende.

Person der holder sig til hovedet på grund af smerter

Kan du genkende disse symptomer

•  Hovedpine
  •  Trykkende følelse i hovedet
  •  Nakkesmerter
  •  Kvalme og opkast
  •  Svimmelhed
  •  Sløret syn
  •  Problemer med balance
  •  Lysfølsomhed
  •  Lydfølsomhed
  •  Forvirring
  •  Følelsens af at være omtåget
  •  Koncentrationsbesvær
  •  Hukommelsesbesvær
  •  Udmattelse / langsommelighed

Kan du genkende flere af disse symptomer, som du mener kan stamme fra slaget, og bliver de eventuelt værre, når du anstrenger dig mentalt eller fysisk? Så har du måske hjernerystelse.

Det er vigtigt at håndtere en hjernerystelse tidligt i forløbet, så du kan komme hurtigt på benene igen.

Hvis du tror, du måske kan have en hjernerystelse, så kontakt din læge eller skadestue OG tjek vores akutvejledning for håndtering af hjernerystelse.

Husk at du kan få hjælp. Hvis du har generelle spørgsmål om hjernerystelse, kan du fx. kontakte Hjernerystelsesforeningens Hjernerystelseslinje og anmode om en opringning.

Hjernerystelseslinjen – Ring til os

Har du spørgsmål om hjernerystelse kan du kontakte Hjernerystelseslinjen og anmode om at blive ringet op. Linjen er åben for alle.

Vær opmærksom på disse signaler, uanset om du har hjernerystelse

Oplever du følgende ændringer i din tilstand i timerne/dagene efter dit hovedtraume, er det vigtigt at opsøge læge og fortælle om det, uanset om du har hjernerystelse eller ej.

• Tiltagende/forværret hovedpine
  • Er utroligt træt og kan ikke vækkes
  • Kan ikke genkende mennesker eller steder
  • Gentagende opkastninger