Podcast: Nye nationale kliniske retningslinjer på vej

Hør Hana Malá Rytter, daglig leder af Dansk Center for Hjernerystelse, fortælle om de kommende nationale kliniske retningslinjer.
Hjernerystelsesforeningens podcast

Den første danske kliniske retningslinje for hjernerystelse

For første gang nogensinde vil vi i Danmark få nationale kliniske retningslinjer (NKR) for hjernerystelse. Dansk Center for Hjernerystelse er i færd med at udarbejde retningslinjerne, som forventes klar i efteråret 2020. Hjernerystelsesforeningen er samarbejdspartner til Dansk Center for Hjernerystelse og med til at sikre, at de ramtes perspektiv tages med i betragtning i udarbejdelsen af retningslinjerne.

De nationale kliniske retningslinjer vil have fokus på non-farmakologisk behandling af længerevarende følger af hjernerystelse. Retningslinjerne er hverken en decideret behandlingsvejledning eller lovgivning, men derimod evidensbaserede anbefalinger, der skal være med til at sikre, at patienter med hjernerystelse modtager bedre rådgivning og behandling af deres symptomer på tværs af kommuner, hospitaler og praksissektoren.

“Vi kommer til at fokusere på syv udvalgte domæner [inden for behandling], og der skal vi gerne besvare spørgsmålet: Hvad ved vi forskningsmæssigt om disse domæner […]?” lyder det fra Hana Malá Rytter, daglig leder af Dansk Center for Hjernerystelse.

Læs mere om de kommende nationale kliniske retningslinjer hos Dansk Center for Hjernerystelse, og skriv dig op til centrets nyhedsbrev her.

Smilende kvinde