Lokalformand: ”Så mange som muligt skal have hjælp.”

Da Kirsten ved et tilfælde fandt Hjernerystelsesforeningen, var det som om, at alle brikker endelig faldt på plads. I dag sidder hun som bestyrelsesformand i Hjernerystelsesforeningens lokalforening i Aarhus, fordi hun mener, at patientforeningen har en vigtig sag.
Kirsten

Lokalformand i Aarhus

Hjernerystelseforeningen etablerede i januar 2016 sin første lokalforening i Aarhus, og Kirsten har siden da siddet som lokalformand. Sammen med lokalforeningens andre bestyrelsesmedlemmer er hun bl.a. med til at arrangere aktiviteter for hjernerystelsesramte i Aarhus og omegn, alt lige fra informerende foredrag til hjernerystelsesvenlige hold i yoga og meditation. Og Kirsten har et klart mål med sin frivillighed: det handler om, at så mange som muligt skal have hjælp.

Lægen vidste ikke hvad hun fejlede

Kirsten er netop fyldt 47 år, oprindeligt fra København og bor i dag i Aarhus med sin mand på 25. år. Hun beskriver sig selv som en ”kunstner, skribent og globetrotter med en kæmpe appetit på livet”.

Siden maj 2014 har hun desuden levet med langvarig hjernerystelse efter hun slog sit hoved flere gange med et par ugers mellemrum. I de følgende måneder døjede Kirsten med hovedpine, svimmelhed og kvalme. Men hendes læge nævnte aldrig, at årsagen kunne være en alvorlig hjernerystelse. Det var først, da hun en dag tilfældigt stødte på Hjernerystelsesforeningen, at det gik op for hende, hvad der var galt.

”Det var en kæmpe gave for mig, da jeg pludselig ”fik en diagnose”. Det var som om, at alle brikker faldt på plads. At kunne gøre mig klog på det, min læge ikke kunne, og forstå, hvorfor jeg efter flere måneder stadig døjede med hovedpine, kvalme, svimmelhed og lignende, var som at finde guld. Hjernerystelsesforeningen gjorde mig rig og klog!”

Mødte ligesindede i Hjernerystelsesforeningen

Særligt patientforeningens digitale selvhjælpsgrupper var som en åbenbaring for Kirsten. Her fandt hun den forståelse, erfaring og viden, som hendes egen læge ikke kunne tilbyde hende.

”Selvhjælpsgrupperne på Facebook har uden tvivl været min største og bedste sparringsgruppe. Min læge fortalte mig aldrig om langvarig hjernerystelse og ”vupti”, så var jeg blandt ligesindede. Det var som en boble, der bristede. En forløsning at møde omsorg, og ikke mindst forståelse, samt svar på hundredevis af spørgsmål.”

Vil hjælpe så mange som muligt

Kirsten betragter patientforeningen som sin vidensbank, og det er vigtigt for hende, at andre får del i den viden også. Således er hun stærkt opsat på at være med til at sprede patientforeningens vigtige budskab om alvoren af hjernerystelser. Derfor blev hun frivillig i lokalforeningen i Aarhus:

”Der sidder umiddelbart en del i det danske land, som ingen anelse har om, at de har hovedpine på tredje måned, fordi de har langvarig hjernerystelse. Det er så vigtigt at få spredt budskabet om, at det kan ramme alle, og hvor alvorlige konsekvenser langvarig hjernerystelse kan få for ens liv. – Og det er en stor tilfredsstillelse for mig at være med til at sikre, at så mange som muligt bliver hjulpet.”

Har du også lyst til at være frivillig?

Hos Hjernerystelsesforeningen tager vi imod alle frivillige hænder med kyshånd! Vi har også brug for dig, der ligesom Kirsten har lyst til at være bestyrelsesmedlem eller frivillig i Lokalforening Aarhus. Vi glæder os til at høre fra dig!