Overlæge Henrik Winther Schytz om hovedpine og hjernerystelse

Henrik Winther Schytz er overlæge, dr. med, ph.d. og klinisk forskningslektor i neurologi. Han er en af de ypperste eksperter indenfor hovedpine i Danmark.

Vi har stillet Henrik en række spørgsmål, så du kan blive klogere på, hvad du skal være opmærksom på, hvis du er hyppigt ramt af hovedpine og hvad den nyeste forskning siger om emnet

29. november 2021

Hvad er årsagen til at man kan blive ramt af posttraumatisk hovedpine?

Vi ved det endnu ikke præcist. Det kan skyldes aktivering af de smertefølsomme nerver, som findes omkring hjernens store blodkar og beskyttende hinder. Når hovedet bliver påvirket af et slag/traume, så kan det måske udløse frigørelse af signalstoffer, der aktiver de smertefølsomme nervefibre. Der kan muligvis også ske ændringer i de dele af hjernen, som er med til f.eks. at kontrollere smerte og andre sanseindtryk, sådan at hjernens evne til at hæmme smertesignalering bliver påvirket, hvorved smertetærsklen kan falde. Det passer også med at mange med følger efter hjernerystelse er følsomme for f.eks. lys og lyde.

Er der noget som man skal være særligt opmærksom på hvis man hyppigt bliver ramt af hovedpine efter sin Hjernerystelse?

Hvis man oplever hyppig hovedpine, som er generende og ikke forsvinder af sig selv, så skal man gå til sin praktiserende læge. Det er også vigtigt, at man ikke i længere tid tager smertestillende medicin hyppigt, dvs. mere end 10 dage per måned, da det kan medvirke til at vedligeholde og endda forværre hovedpinen. Hvis man også oplever udtalte synsforstyrrelser, besvær med at bevæge eller koordinere hoved, arme og ben eller at tale - så skal man søge læge.

Hvad siger den nyeste forskning om posttraumatisk hjernerystelse og behandlingen af den?

Der er flere studier, som undersøger sammenhængen mellem migræne og posttraumatisk hovedpine. Studierne viser, at posttraumatisk hovedpine kan minde om kronisk migræne, men der er ikke samme effekt af migrænemedicin og der er også hjerneskanninger, der tyder på at posttraumatisk hovedpine ikke er kronisk migræne udløst af et slag mod hovedet. Indenfor migræne er der gennem de seneste år udviklet en del ny medicin og det bliver nu spændende at se om nogle af de nye migrænemidler kan have en effekt ved posttraumatisk hovedpine. Og så er der generelt et stort behov for at lave flere kliniske studier i effekten af både medicinsk og ikke-medicinsk behandling, som f.eks. psykolog- og fysioterapibehandling.

Er der noget som man kan gøre for at forebygge at blive ramte af hovedpine?

Der er ikke vist noget sikkert endnu. De fleste med hovedpine efter en hjernerystelse vil komme sig helt uden nogen form for behandling, men en mindre del vil udvikle vedvarende posttraumatisk hovedpine, og de har behov for hjælp fra bl.a. læger. Tidligere hovedtraumer og tidligere hovedpinesygdomme er formentlig risikofaktorer for at udvikle posttraumatisk hovedpine. Det er muligvis også vigtigt at følge de almindelige råd for, hvordan man skal forholde sig efter en hjernerystelse.

Hvad er dine bedste råd til nogen som er ramt af posttraumatisk hovedpine?

Forvent at hovedpinen går i sig selv igen, men søg læge hvis hovedpinen forværres markant, eller hvis den varer mere end 7 dage efter et hovedtraume. Søg læge og vær opmærksom på om der er nogle faktorer, som kan udløse eller forværre posttraumatisk hovedpine, som det måske er muligt at tage hensyn til eller undgå i hverdagen. Vær opmærksom på dit forbrug af smertestillende medicin og skriv evt. ned hvor ofte du har behov for at tage smertestillende, og fortsæt kun med det, hvis der er effekt. Nakkespændinger og andre gener i muskel og led kan i nogle tilfælde forværre den posttraumatiske hovedpine, hvilket måske kan afhjælpes via en fysioterapeut.