Close this search box.
Close this search box.

Har jeg hjernerystelse?

Har du slået hovedet, været udsat for piskesmæld eller på anden vis fået et ryk i hovedet, så kan du muligvis have fået hjernerystelse.

Hvis du har hjernerystelse, er der heldigvis gode muligheder for at komme dig, og vi i Hjernerystelsesforeningen vil gerne hjælpe, så godt som vi overhovedet kan.

Har du spørgsmål vedrørende hjernerystelse? Så er du velkommen til at kontakte Hjernerystelseslinjen på telefon 42 92 77 15 ved enten at skrive en sms eller lægge en besked, og du vil blive ringet op af en af vores rådgivere.
Person der sidder på jorden og holder sig til hovedet som udtryk for svimmelhed
Spørgsmålstegn

Hvad er en hjernerystelse?

En hjernerystelse opstår, når hjernen udsættes for en påvirkning, der gør at hjernen slår mod kraniet.

Ofte har slaget eller rykket ramt hovedet, men hovedet behøver ikke at være ramt direkte, da kraften fra en påvirkning kan bevæge sig op gennem nakken og derigennem påvirke hjernen.

Vigtige indikationer på hjernerystelse lige efter slaget

• Mistede du bevidstheden ved slaget?
  • Havde/har du problemer med balance og koordination?
  • Mistede du hukommelsen ved ulykken, og kan du ikke huske ting før eller efter slaget?
  • Sagde andre at du virkede konfus eller havde et blankt/tomt stirrende blik?
Kan du genkende en eller flere af disse punkter, skal du opsøge læge eller skadestue (lægevagten eller akuttelefonen). Inddrag gerne pårørende, og få om muligt en til at tage med dig, hvis du fx skal på skadestuen.

Du kan godt have hjernerystelse selv hvis:

– Du ikke har været bevidstløs

Du har måske hørt, at man skal have mistet bevidstheden for at få hjernerystelse. Men det er faktisk ikke en nødvendig forudsætning for at få hjernerystelse.

–  Dine symptomer opstår forsinket

Symptomer på en hjernerystelse kan optræde forsinket efter en påvirkning af hjernen. Disse symptomer kan optræde alt fra minutter til dage efter at hjernen har været ude for et slag, et ryk eller andet, der kan medføre at hjernen bliver påvirket. Hvis du oplever gener, så kan der være tale om en hjernerystelse på trods af at disse gener er opstået i tiden efter traumet.

Person der holder sig til hovedet på grund af smerter

Kan du genkende disse symptomer

•  Hovedpine
  •  Trykkende følelse i hovedet
  •  Nakkesmerter
  •  Kvalme og opkast
  •  Svimmelhed
  •  Sløret syn
  •  Problemer med balance
  •  Lysfølsomhed
  •  Lydfølsomhed
  •  Forvirring
  •  Følelsens af at være omtåget
  •  Koncentrationsbesvær
  •  Hukommelsesbesvær
  •  Udmattelse / langsommelighed

Kan du genkende flere af nedenstående symptomer, som du mener kan stamme fra slaget – og bliver disse symptomer eventuelt værre, når du anstrenger dig mentalt eller fysisk? Så kan der være tale om en hjernerystelse.

Det er vigtigt at håndtere en hjernerystelse korrekt tidligt i forløbet, så du har de bedste forudsætninger for at komme hurtigere i bedring.

Hvis du er i tvivl om du måske kan have fået en hjernerystelse, så kontakt altid din læge eller skadestuen. Tjek vores akutvejledning for viden om håndtering af en hjernerystelse.

Hvis du har generelle spørgsmål om en hjernerystelse, er du altid velkommen til at kontakte Hjernerystelseslinjen på telefon 42 92 77 15, hvor du kan lægge en besked, og vil blive ringet op af en af vores rådgivere.

Hjernerystelseslinjen – Ring til os

Har du spørgsmål om hjernerystelse kan du kontakte Hjernerystelseslinjen og anmode om at blive ringet op. Linjen er åben for alle.

Vær opmærksom på disse signaler, uanset om du har hjernerystelse

Oplever du følgende ændringer i din tilstand i timerne/dagene efter dit hovedtraume, er det vigtigt at opsøge læge og fortælle om det, uanset om du har hjernerystelse eller ej.

• Tiltagende/forværret hovedpine
  • Er utroligt træt og kan ikke vækkes
  • Kan ikke genkende mennesker eller steder
  • Gentagende opkastninger