Ph.d. Heidi Graff om at vende tilbage til arbejdslivet efter hjernerystelse


Heidi Graff har en ph.d. inden for hjernerystelse og arbejdsmarkedstilknytning og arbejder hos Dansk Center for Hjernerystelse. Hun har har været med til at udforme de for nyligt udgivne Nationale Kliniske Retningslinjer inden for hjernerystelse og har forsket i, hvordan ramtes relation til arbejdsmarkedet ændrer sig, efter de slår hovedet.

Vi har stillet Heidi en række spørgsmål, så du kan blive klogere på de vigtigste ting at være opmærksom på, hvis du overvejer at vende tilbage til arbejdet.

10. juni 2021

Hvad er de største udfordringer for ramte, der skal vende tilbage til arbejde?

Langt de fleste kommer sig heldigvis efter hjernerystelse inden for nogle uger, men for en stor gruppe af hjernerystelsesramte kan symptomerne vare adskillige måneder og helt op til år.

Hjernerystelsesramte kan have vanskeligheder med at vende tilbage til arbejdet, og de udfordringer de kan opleve kan bl.a. være med computer/skærmarbejde, læsning, mødeaktiviteter, korte deadlines, højt arbejdstempo, at veksle mellem flere opgaver samtidigt eller at skulle sidde i et rum, hvor der er flere kollegaer og lydniveauet er højt. Det skyldes, at nogle kan opleve symptomer som f.eks. hovedpine, svimmelhed, koncentrationsbesvær og lys- og lydfølsomhed.


Hvad skal man være opmærksom på, når man overvejer at vende tilbage til arbejdet?

Generelt er det vigtigt at starte stille og roligt op på arbejdet og sætte ambitionsniveauet ned. Efter hjernerystelse handler det om at mærke efter, hvor ens grænser går og justere aktiviteterne efter, om symptomerne bliver forværret.

Hvis symptomerne forværres, skal man sætte tempoet ned. På den måde kan man op- og nedjustere aktiviteterne og gradvist nærme sig det arbejdsniveau, man havde, inden man fik en hjernerystelse. Det er altså vigtigt ikke at ignorere symptomerne og arbejde, som man plejede, inden man fik hjernerystelse, da det kan forlænge den tid, det tager, før den ramte oplever bedring.

Man kan måske opleve, at det tager lang tid, før symptomerne forsvinder, og at de er en hindring for at udføre det arbejde, man gjorde før i tiden. Her er det vigtigt at være tålmodig og ikke at lade sig stresse, da det kan være med til at forlænge symptomerne.


Hvordan skal man håndtere sine kollegaer?

Det er vigtigt at være åben omkring, hvordan man har det og tale med sine kollegaer. Jo større åbenhed omkring symptomerne og de eventuelle begrænsninger i arbejdet de måtte medføre, jo større forståelse møder man ofte blandt kollegaer.

I nogle tilfælde vil arbejdsbyrden være større for kollegaerne i en periode, da de skal tage over på visse arbejdsopgaver, indtil den ramte selv kan påtage sig arbejdsopgaverne. Indtil da er det vigtigt at have åbenhed omkring, hvilke begrænsninger der er, og på hvilken måde de påvirker det daglige arbejde.


Hvad er de vigtigste redskaber, man kan tage med sig tilbage på arbejdet?

Det er vigtigt at have en god dialog med sin arbejdsgiver, for langt de fleste har størst succes med at vende tilbage til arbejdet gradvist, fx med færre dage om ugen eller færre timer om dagen. Nogle skal endog starte med ganske få timer om ugen. Denne planlægning skal ske i tæt dialog med arbejdsgiver. Nogle gange er kommunen også involveret.

Derudover kan der være særlige hensyn, der skal tages for medarbejderen med hjernerystelse i en periode, fx andre arbejdsopgaver. Derudover er det vigtigt, at arbejdsgiveren støtter op omkring ikke at presse den ramte for hurtigt tilbage i arbejde, end symptomerne tillader det, da det kan medføre stress for medarbejderen, hvilket i sidste ende forværrer symptomerne og forsinker bedring.


Hvad er dine råd til nogen, der overvejer at vende tilbage?

Det er vigtigt at sænke kravene til sig selv, da man typisk i en periode efter en hjernerystelse ikke kan udføre det samme arbejde, som man hidtil har kunnet. Derfor er det vigtigt at lytte til sine symptomer og tilpasse arbejdsopgaverne efter formåen. Selvom det ofte kan være svært, og nogle gange kan det være et langstrakt forløb, så er det vigtigt at bevare troen på, at symptomerne bedres for at undgå, at stresstilstande udvikles.

Det er vigtigt at etablere et godt samarbejde og en god dialog med ens arbejdsgiver og kollegaer og tilpasse arbejdsopgaverne fx ved i en periode kun at udføre kendte rutineprægede opgave og afvente med mere specialistopgaver til senere.



Hjernerystelsesforeningen

Hjernerystelsesforeningen er en landsdækkende patientforening, der arbejder på at gøre en positiv forskel for de mange danskere, der oplever akutte eller længerevarende følger af hjernerystelse - også kaldet Post Commotionelt Syndrom (PCS).

Se vores privatlivspolitik

Følg os

Følg vores aktiviteter på nettet og lær os bedre at kende.

Kontakt os

Vermlandsgade 51, 1. sal 
2300 København S
Tlf.: 29 73 72 11
kontakt@hjernerystelsesforeningen.dk
CVR: 34775184


SAMARBEJDSPARTNERE

Ved fortsat brug af hjemmesiden, accepterer du brugen af ​​cookies. Mere information


Cookie- og privatlivspolitik for Hjernerystelsesforeningen



Hjemmeside og cookies

Cookies bruges på Hjernerystelsesforeningens hjemmeside til at håndtere korrekt visning af produkter lagt i indkøbskurv eller korrekt fremvisning af sidens skrifttype og layout. Derudover bruger siden cookies til at registrere webtraffik samt hvilke sider som besøges via Google Analytics.

Hjernerystelsesforeningen bruger Google Analytics, der er en webanalysetjeneste fra Google. Google Analytics benytter cookies, som er tekstfiler, der indsættes på computeren for at gøre det muligt at analysere, hvordan brugerne benytter webstedet. De oplysninger, som cookien genererer om, hvordan du bruger webstedet (herunder din IP-adresse) overføres til og lagres af Google på servere i USA. Ved aktivering af IP-anonymisering afkorter/anonymiserer Google den sidste oktet i IP-adressen til EU-medlemsstater samt andre parter i aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde. Det sker kun undtagelsesvis, at hele IP-adressen sendes til og afkortes af Google-servere i USA. Google bruger på vegne af webstedsudbyderen disse oplysninger til at evaluere din brug af webstedet, udarbejde rapporter om aktiviteter på webstedet til webstedsoperatører og levere andre services med tilknytning til webstedsaktivitet og internetbrug til webstedsudbyderen. Google sammenkobler ikke din IP-adresse med andre data, som opbevares af Google. Du kan afvise brugen af cookies ved at foretage de relevante indstillinger i browseren. Dog skal du være opmærksom på, at du måske ikke kan bruge alle funktionerne på webstedet, hvis du gør det. Desuden kan du forhindre Google i at indsamle og bruge data (cookies og IP-adresse) ved at downloade og installere den browser-plug-in, som findes her: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout.

Indstillingerne for cookies på denne hjemmeside er indstillet til "tillad cookies" for at siden gengives korrekt. Hvis der fortsættes med brugen af denne hjemmeside uden at ændre cookie-indstillinger, eller der klikkes på "Accepter", samtykkes til dette.

Databehandling og privatlivspolitik

Jævnfør EU’s databeskyttelsesforordningen (GDPR - regulativ 2016/679) ikrafttræden d. 25 maj 2018, tilsiges en række rettigheder og oplysningspligter ved behandling af persondata. Følgende sektion redegører for rettigheder og lovpligtig information vedrørende Hjernerystelsesforeningens behandling af persondata.


1. Formål og opbevaringsperiode af persondata

1.1 Formål med behandling af personoplysninger

Ved køb af medlemskab hos Hjernerystelsesforeningen afgives personoplysninger. Behandlingen af disse, er nødvendige i henhold til at opfylde betingelser og services knyttet til medlemskabet. Personlige oplysninger som fornavn, efternavn, adresse, postnummer, e-mail og eventuelt telefonnummer, er betingelser for at kunne udsende nyhedsbreve, informere om lokale tiltag, herunder oprettelse af lokalforeninger samt foredrag, udsende medlemsopkrævninger og verificere gyldigt medlemskab ved tilbudte rådgivningsarter. Derudover fremsendes brugerens IP-adresse automatisk ved digital kommunikation, som eksempelvis når indtastet medlemsinformation sendes til Hjernerystelsesforeningen eller via anden skriftlig digital kommunikation (email mm.).  

Der bliver ikke anmodet om følsomme personlige oplysninger som f.eks. religiøse, politiske, etniske eller helbredsmæssige forhold og disse oplysninger bliver kun behandlet i det omfang at disse konkret videregives af pågældende person.

1.2 Opbevaring af personoplysninger

Personoplysninger oplyst i forbindelse med medlemskab, opbevares på servere med adgangsstyring og kan kun tilgås af udvalgte betroede medarbejder.

1.3 Tidsrum for behandling af personoplysninger

Oplysninger afgivet til Hjernerystelsesforeningen gemmes som udgangspunkt i op til 18 måneder eller indtil dataejer beder om sletning af oplysninger. Tidsrummet forlænges tilsvarende ved fornyelse af medlemskab i op til 18 måneder. Personoplysninger relateret til tidligere medlemskaber, slettes efter udsendelse af sidste rykker, hvis ikke der finder en fornyelse sted.


2. Deling af personoplysninger

Personoplysninger deles kun i det omfang det er nødvendigt i henhold til at opfylde medlemskabet ved Hjernerystelsesforeningen.

2.1 Indmelding

Informationer om indmeldingen sendes til Hjernerystelsesforeningen i krypteret form via en emailudbyder, der opbevarer forespørgslen. En kopi af medlemsanmodningen opvares også midlertidigt på hjemmesideudbyderens server på en beskyttet database.

2.2 Betalingsopkrævning

Til udsendelse af FI-kreditor kort og træk over Betalingsservice benytter Hjernerystelsesforeningen NETS (BetalingsserviceWEB). Afsendelse af FI-kort gør brug af medlemsoplysninger som navn, adresse og postnummer som opbevares hos NETS.

2.3 Nyhedsbrev

Til afsendelse af nyhedsbreve deles emailadresse med mailserviceudbyderen (Mailchimp). Der er indgået en databehandleraftale mellem Mailchimp og Hjernerystelsesforeningen. Det er til enhver tid muligt at framelde sig nyhedsbrevet.

Brugere af Hjernerystelsesforeningen kan til enhver tid gøre indsigelse i relation til deling af personoplysninger ved henvendelse til Hjernerystelsesforeningen på persondata@hjernerystelsesforeningen.dk. Se mere om dine rettigheder under punkt 4 - Forbruger og persondatarettigheder.

For behandling af betalingsoplysninger ved køb af medlemskab ses punkt 3. Behandling af betalingsoplysninger.


3. Behandling af betalingsoplysninger

3.1 Betalingskort

Betaling af medlemskab ved betalingskort, sker via en sikker SSL forbindelse til betalingsudbyderen QuickPay ApS og foregår udenom Hjernerystelsesforeningen. Betalings- og transaktionsoplysninger opbevares af QuickPay ApS efter højeste sikkerhedsstandarder. For yderligere information henvises til QuickPay ApS.

3.2 MobilePay MyShop

Betaling af medlemskab via MobilePay registreres af MobilePay Denmark A/S. Ved betaling med MobilePay afgives til Hjernerystelsesforeningen fornavn samt fire cifre af telefonnummer til betalingsidentifikation. Øvrige vilkår kan gøre sig gældende ved brug af MobilePay i henhold til MobilePay Denmark A/S privatlivspolitik.

3.3 Bankoverførsel

Ved bankoverførsel optræder overførslen i transaktionsoversigten for gældende konto i Spar Nord Bank. Størrelsen for overførte beløb, indbetalingsoplysninger samt øvrige oplysninger som afgivet i supplerende tekstfelt fremgår derudover. Det er ikke muligt at slette indbetalingsinformationer fra kontooversigten.


4. Forbruger- og persondatarettigheder

4.1 Fortrydelsesret (Forbrugeraftaleloven)

Jævnfør Forbrugeraftaleloven, er køb af medlemskab ved Hjernerystelsesforeningen omfattet af 14 dages fortrydelsesret. Fristen regnes fra den dag, hvor bekræftelse af medlemskabets gyldighed gjorde sig gældende.

4.2 Indsigtsretten

En bruger af Hjernerystelsesforeningens tjenester og ydelser har til enhver tid ret til at få indsigt i alle oplysninger og persondata som Hjernerystelsesforeningen har behandlet og lagret for gældende person.

4.3 Retten til at blive glemt

Ved anmodning om slettelse af personoplysninger er Hjernerystelsesforeningen forpligtet til hurtigst muligt at efterkomme anmodelsen og fjerne alle opbevaret personoplysninger.

4.4 Retten til berigtigelse

Ved ændring af personoplysninger såsom adresse eller navn mm., kan en bruger af Hjernerystelsesforeningen anmode om berigtigelse af personoplysninger, så de til enhver tid er korrekte og retvisende for gældende person.

4.5 Retten til indsigelse

Der kan til enhver tid gøres indsigelse eller indvending vedrørende videregivelse af personoplysninger til f.eks. nyhedsbreve, marketing eller andre formål.

4.6 Retten til tilbagekaldelse af samtykke

Forbrugeren har til enhver tid ret til at tilbagekalde afgivet samtykke i alle forhold hvor dette gør sig gældende.

4.7 Retten til dataportabilitet

Alle indsamlet data kan til enhver tid udleveres til rette dataejer med henblik på overførsel til andre udbydere.


5. Kontakt og anmodning vedrørende persondata

Spørgsmål eller benyttelse af persondatarettigheder, kan ske ved henvendelse til Hjernerystelsesforeningen på e-mailadressen:

persondata@hjernerystelsesforeningen.dk


6. Klagerettigheder

Datatilsynet er øverste ansvarlige myndighed i forhold vedrørende persondataretsmæssig håndhævelse. Ved mistanke om brud på persondataforordningen, har man ret til at henvende sig til Datatilsynet med henblik på at oprette en klagesag. For mere information kan man besøge Datatilsynets vejledning til klagehenvendelser eller gå ind på Datatilsynets hjemmeside og læse mere. 

Sidst opdateret: 7. maj 2018



Close