Studerende til undersøgelse af vores Facebook-grupper

Vi søger studerende til undersøgelse af vores Facebook-grupper

Vil du/I gerne gøre en forskel for nogen ude i virkeligheden samtidig med at du/I gennemfører studiet og sporer dig ind på en karriere og er du/I engagerede studerende med teoretisk interesse for sundhed, sociale medier og/eller fællesskaber. Så læs her om muligheden for at samarbejde med os om at undersøge Hjernerystelsesforeningens Facebook-grupper.

Rapport om Facebook-gruppers effekt

Hjernerystelesforeningen søger studerende til at afdække hvorvidt, hvorfor og hvordan sundhedsfremmende Facebook-grupper kan hjælpe ramte af længerevarende hjernerystelse og deres pårørende.Hjernerystelsesforeningen startede i 2014 en Facebook-gruppe for ramte af hjernerystelse, og siden har over 800 brugere fundet vej til de nu 5 grupper. Vi vil gerne udarbejde en rapport om gruppernes effekter i samarbejde med studerende udefra.

Et nyt felt med potentialer

Digitale sundhedsfremmende fællesskaber er et nyt felt, som rummer store muligheder for at:

• Drage nytte patienters egne ressourcer og vilje til at hjælpe andre.
  • Nedbryde social isolation, tilbyde forståelse og formidle viden/inspiration til bedring.
  • Tilpasse brug til medlemmer med særlige behov, som fx. manglende mulighed for at deltage i aktiviteter ansigt til ansigt.

Vi tilbyder

Alle som studerende som vil bidrage til vores arbejde, hjælper vi også efter bedste evne med:

• Deling af vores erfaringer med digitale sundhedsfremmende fællesskaber.
  • Rekruttering af informanter og formidling af eksempelvis spørgeskemaer.
  • Adgang til data fra vores egen monitorering og tidligere undersøgelser.

Vi ønsker

Undersøgelserne af selvhjælpsgrupperne kan rumme flere indgangsvinkler så som sundhedsfremme, psykologi, sociologi, kommunikation og socialt arbejde . Derfor samarbejder Hjernerystelsesforeningen gerne med flere grupper af studerende, og vi overvejer gerne nye vinkler. Metodisk forestiller vi os individuelle interviews, spørgeskemaer og/eller analyse af kommunikationsmønstrene omkring specifikke typer af posts. Teoretisk trækker vi primært på Etienne Wengers idéer om praksisfællesskaber.

Rapporten skal bidrage til:

• En delevaluering af foreningens arbejde med sundhedsfremmende Facebook-grupper, eksempelvis med fokus på medlemmernes psykiske velvære.
  • Præcisering af forventningsafstemning nye deltagere i grupperne,eksempelvis ved at indkredse, hvilke faktorer, der giver størst udbytte i grupperne.
  • Udvikling af strategier for videre udvikling af Facebook-grupperne, eksempelvis vedat afdække specifikke grupper af deltagere eller potentielle deltagere.

Om længerevarende hjernerystelse

Hvert år pådrager mindst 25.000 danskere sig en hjernerystelse og 10-15 % har fortsat mén efter et år. Nogle af de mest udbredte symptomer er hovedpine, svimmelhed, koncentrations- og hukommelsesbesvær, kvalme/opkast, voldsom udmattelse, lyd- og lysoverfølsomhed. Symptomerne kan medfører tab af arbejdsevne, depression og social isolation. Berlinske belyser problemet her: http://www.b.dk/nationalt/hjernerystet-i-aarevis.

Ansøgning

Hvis du/I har lyst til at afsøge mulighederne for et samarbejde, så skriv lidt til os om følgende:

• Motivation.
  • Teoretisk ballast.
  • Foreløbig idé til, hvad du/I kunne være interesseret i at undersøge.
  • Tidshorisonten for dit arbejde samt den arbejdsmængde til rådighed.
  • Mål og forpligtelser i forhold til studieordning, karriere eller andet.

Den foreløbige deadline for ansøgninger om samarbejde i efteråret 2015 er den 1. september 2015 på mailadressen: kontakt@hjernerystelsesforeningen.dk.

Kontakt gerne Hjernerystelsesforeningen, ved Nicolai Aaen, og/eller få mere at vide på

Mail: Nicolai@hjernerystelsesforeningen.dk

Mere information om hjernerystelsesforeningen

Hjernerystelsesforeningen er en landsdækkende patientforening, der arbejder på at gøre en positiv forskel for de mange danskere, der oplever akutte eller længerevarende følger af hjernerystelse.

www.hjernerystelsesforeningen.dk

www.facebook.com/hjernerystelsesforeningen