Frivilligportræt

Ny landsformand:"Vores vigtigste opgave er at hjælpe de ramte, især vores mange medlemmer."

Ronni Bødker er ny landsformand i Hjernerystelsesforeningen. Han har selv haft flere hjernerystelser og kender kun alt for godt til de udfordringer, der følger med.

"Jeg har på min egen krop oplevet, hvad det vil sige at kæmpe med følgerne af hjernerystelse, og jeg kan derfor sagtens forstå de problemer, vores medlemmer kæmper med, og hvor stor en omvæltning det pludselig er i livet", fortæller den nye landsformand. Han har selv haft hele otte hjernerystelser, langt de fleste som resultat af fodbold, men han er heldigvis fri for længerevarende følgevirkninger. Noget han er meget taknemmelig for i dag.

Ronni Bødker er 31 år, og bor til daglig i Aalborg med sin kæreste. Han er uddannet træningsfysiolog og kandidat i idræt fra Aalborg Universitet, og arbejder som sundhedskonsulent. Det er netop den interesse, han har bragt ind i sit arbejde for Hjernerystelsesforeningen. "Jeg meldte mig under fanerne i foråret 2015, da jeg lige inden havde sagt til mig selv, at skulle jeg få endnu en hjernerystelse, ville jeg gøre hvad jeg kunne for at få bragt viden om problemet ud til flere og hjælpe dem, der var ramte", fortæller han.

Oprindeligt startede Ronni som frivillig faglig konsulent i Hjernerystelsesforeningen, og han har siden både været community manager, ansvarlig for dele af frivilligindsatsen, og senest næstformand i hovedbestyrelsen.

Hjernerystelse i eliteidræt er med til at skabe fokus
Det var især tilknytningen til eliteidrætten og hjernerystelse der fik ham ind omkring det politiske arbejde i Hjernerystelsesforeningen. "Det er min opfattelse, at vi gennem eliteidrætten kan få sat ord på de problemer, som rigtigt mange af vores medlemmer går med", forklarer Ronni. "Der er både fodboldspillere, håndboldspillere og ishockeyspillere, der til daglig kæmper med hjernerystelse. De er med til at brede viden om hjernerystelse ud til den bredere befolkning, og derfor mener jeg, at der er potentiale i at have fokus den vej også."

Samtidig understreger Ronni at Hjernerystelsesforeningens kerneopgave altid må være at hjælpe de ramte bedst muligt. "Vi skal som patientforening være der for de ramte og deres pårørende, og støtte dem gennem hele processen fra dag ét. Det er dér vores vigtigste opgave ligger - at hjælpe de ramte, især vores mange medlemmer", påpeger han.

Fagligheden i højsædet
Han ser det som en styrke at Hjernerystelsesforeningen stadig er relativ ny, men allerede har et solidt fundament med rådgivningstelefon, selvhjælpsgrupper, træningshold, landsdækkende aktiviteter og en stærk stemme i offentligheden. Og han er rigtig stolt af, at patientforeningen har så stort et fokus på fagligheden i arbejdet.

"Som patientforening mener jeg, at vi skal have et kæmpe stort fokus på bringe at bringe fagligheden i spil, dels når vi snakker behandlingsformer, men også når vores medlemmer møder modstand i det private og offentlige system. Jeg hører f.eks. desværre alt for ofte om medlemmer, der får afslag på deres arbejdsskadesag, fordi de ikke var bevidstløse ved slaget - det er netop her at vores faglighed som patientforening skal bringes i spil", understreger Ronni.

De positive forandringer skabes i fællesskab
At Hjernerystelsesforeningen er en ny patientforeningen, betyder ifølge Ronni også, at der hele tiden er behov for udvikling og for at sætte fokus på hjernerystelse, blandt andet ved at tage fat i de politiske beslutningstagere og på den måde være med til at skabe positive forandringer for medlemmerne.

"Yderligere håber jeg, at vi også kan fastholde de medlemmer vi har, når de engang ikke længere har symptomer og føler sig raske. At de her har oplevet så stor en hjælp fra os, at de ønsker at hjælpe fremadrettet ved stadig at være en del af patientforeningen - for jo flere der støtter os, jo flere kan vi hjælpe", forklarer Ronni.

Han glæder sig til at komme i gang med arbejdet som ny landsformand, og retter samtidig en stor tak til Kim Friedrich, der har stået i spidsen for Hjernerystelsesforeningen de seneste fire år. "Jeg er meget imponeret over hvor langt Kim og alle de frivillige rundt om i landet er nået på så kort tid, og jeg er glad for at få muligheden for at videreføre det arbejde. Jeg vil gøre mit til at sikre, at alle vores mange medlemmer, der dagligt kæmper med følgerne af hjernerystelse, fremadrettet får en endnu stærkere stemme i Hjernerystelsesforeningen."

Har du også lyst til at sidde i Hovedbestyrelsen?
Hos Hjernerystelsesforeningen tager vi imod alle frivillige hænder med kyshånd! Vi afholder næste Årsmøde & Generalforsamling i første kvartal af 2018, hvor alle medlemmer af Hjernerystelsesforeningen er velkomne til at stille op til hovedbestyrelsen. Vi opfordrer både ramte, pårørende og andre, der har lyst til at arbejde for den gode sag, til at stille op. Læs mere om at være hovedbestyrelsesmedlem i Hjernerystelsesforeningen her. Sammen gør vi en forskel!

Lergravsvej 53, 1. sal

CVR: 34775184