Motionshold i København skræddersyet til ramte af hjernerystelse

Hjernerystelsesforeningen udbyder nu i samarbejde med aftenskolen Pas På Hovedet nye motionshold med lokaleforhold, undervisning og holdstørrelse skræddersyet til ramte af længerevarende hjernerystelse og med særlig rabat til medlemmer af Hjernerystelsesforeningen. Der er undervisninghold i iyengaryoga, tai chi og bindevævstræning - læs mere om de enkelte hold herunder.

Oplysninger om tilmelding står nederst på siden.

Iyengaryoga

HVORNÅR
Du får 8 gange 90 minutters undervisning. Du kan vælge mellem 3 tidspunkter:

Iyengaryoga Hold 1: Mandag 10:00-11:30 - start 11. januar
Iyengaryoga Hold 2: Mandag 12:00-13:30 - start 11. januar
Iyengaryoga Hold 3: Tirsdag 12:00-13:30 - start 12. januar

HVOR
Undervisningen finder sted på yogastudiet hos:

Copenhagen Yoga
Gammel Kongevej 43 1. sal tv

HOLDSTØRRELSE
Du kommer til at gå på et hold med max. 8 deltagere, så der er tid til den enkelte og tempoet sættes, så ingen bliver stressede.

ERFAREN UNDERVISER
Underviser, Mette Ørum-Nielsen, er internationalt certificeret iyengar yogainstruktør. Mette har 15 års professionel international erfaring med undervisning af ramte med længerevarende hjernerystelse og piskesmæld. Hun studerer på fast basis i Indien, Tyskland og USA .

HJÆLPER IYENGAR YOGA PÅ HJERNERYSTELSE?
Iyengar yoga kan hjælpe på hjernerystelse og piskesmæld. Alle yogastillingerne er rettet mod en sund rygsøjle og nakke og kan medvirke til at fjerne spændinger fra hjernen - langsomt men sikkert.

HVORDAN PASSER HOLDET TIL MIG?
Iyengar Yoga er bedst for dig, der er kommet over det værste chok ved længerevarende hjernerystelse og som kan klare moderat fysisk aktivitet, så som at gå eller cykle en tur.

LOKALET
Copenhagen Yoga studiet er 230 m2 fordelt i nyindrettede lyse lokaler, med sildebensparket og smukke hvide møbler. Atmosfæren er rolig og fredfyldt. Lokalet er rummeligt og meget hjernerystelsesvenligt med de yoga redskaber, som undervisningen kræver.

PRIS

Sidste års priser var introduktionstilbud, men der er stadig rabat for medlemmer af Hjernerystesesforeningen. Vi tilbyder som noget nyt ekstra rabat til deltagere på udvalgte lavere overførselsindkomster, se information om dette nederst på siden.

16 lektioner fordelt på 8 gange koster:

• 1.260 kr. for medlemmer af Hjernerystelsesforeningen.
  • 1.500 kr. for ikke-medlemmer af Hjernerystelsesforeningen.

Tai Chi

Tai Chi Hold 1: Mandag 15:00-17:00 - start 18. januar
Tai Chi Hold 2: Tirsdag 15:00-17:00 - start 9. februar

Holdet fortsætter 8 undervisningsgange samme ugedag og tid.

HVOR
Undervisningen finder sted i det et lækre og spritnye undervisningslokale i HAL C. Du kan se lokalet her: http://halc.kk.dk/artikel/multirummet.

Adressen er:
Arsenalvej 6
2300 København

Bus 9A kører lige til døren hver 10. minut. Du kan gå fra Christianshavn Metrostation på 10-15 min. hvis du følger Prinsessegade.

HOLDSTØRRELSE

PRIS
Sidste års priser var introduktionstilbud, men der er stadig rabat for medlemmer af Hjernerystesesforeningen. Vi tilbyder som noget nyt ekstra rabat til deltagere på udvalgte lavere overførselsindkomster, se information om dette nederst på siden.

• Medlemmer af Hjernerystelsesforeningen: 560 kr.
  • Ikke medlemmer: 750 kr.

ERFAREN UNDERVISER
Underviser, Lis Værgman (på billedet), har flere års erfaring med undervisning af ramte af længerevarende hjernerystelse og piskemæld på Daghøjskolen i Centrum.

HJÆLPER TAI CHI PÅ HJERNERYSTELSE?
Undervisningen arbejder blidt med balance, koordination, kognition og hvile. Det giver psykisk velvære, kroppen genfinder sin rytme og fysikken trænes skånsomt. Tai Chi kan også i nogle tilfælde afhjælpe moderat svimmelhed.

VIRKER TAI CHI FOR DIG?
Tai Chi er bedst for dig, der er kommet over det værste chok ved længerevarende hjernerystelse og kan klare moderat fysisk aktivitet så som at gå en tur eller lignende. Du kan de første gange forvente en reaktion efter undervisningen. Tai chi virker healende, så nogle reagerer på øvelserne som efter en behandling med f.eks. Kraniosakralterapi. Længere henne i forløbet er kroppen blevet stærkere og reaktionerne mindre.

Bindevævstræning

HVORNÅR
Du får i alt 16 lektioner på hver 45 minutter fordelt på i alt 8 gange.

Bindevævstræning: Mandag 13:00-15:00 - start 25. januar.

HVOR
Undervisningen finder sted i det et lækre og spritnye undervisningslokale i HAL C. Du kan se lokalet her: http://halc.kk.dk/artikel/multirummet.

Adressen er:
Arsenalvej 6
2300 København

Bus 9A kører lige til døren hver 10. minut. Du kan gå fra Christianshavn Metrostation på 10-15 min. hvis du følger Prinsessegade.

HOLD
Du kommer til at gå på et hold med max. 6 deltagere. Under forløbet vil der være fokus på den enkeltes problemområder. Skånehensyn drøftes og der er mulighed for at lægge et personligt træningsprogram.

PRIS

• Medlemmer af Hjernerystelsesforeningen: 790 kr.
  • Ikke medlemmer: 990 kr.

UNDERVISER
Instruktør, Katrine Nørgaard, arbejder med fokus på blide øvelser med baggrund i viden om bindevævstræning, hjernerystelse og mobilisering af kroppen. På dette hold kommer kroppen i gang uden overbelastning – og målet er at skærpe din egen evne til at skelne det som gør dig godt fra det som forværrer helbredet. Katrine Nørgaard har undervist på et lignende tidligere hold, som fik god feedback fra deltagerne.

HJÆLPER BINDEVÆVSTRÆNING PÅ HJERNERYSTELSE?
Træningen baseres på blide øvelser, som stimulerer kroppens sensoriske feedbackssystem, øger kropsbevidstheden og skaber friere bevægelse. Dermed aflastes fysiske gener i sygdomsforløbet. Vi laver blide manuelle og mobiliserende øvelser for bindevævsstrukturerne i kroppen. En vigtig faktor er at inddrage den nye forståelse for kroppen i et “hjemmeprogram” som tilpasses den enkelte deltager. Herfra kan den mere traditionelle træningstankegang med fokus på styrke og udholdenhed gradvist bygges op.

HVORDAN PASSER FORLØBET TIL MIG?
Forløbet retter sig mod dig, som gerne vil i gang med at bruge din krop under og efter en hjernerystelse. Du bliver ikke presset, men derimod trænet i at lytte til, hvornår din krop siger stop. Der vil være pauser og hvile undervejs i et omfang, der tilpasses dine behov.

HVAD FORVENTES AF MIG?
Du skal være i stand til at holde til transporten til og fra undervisningen, så du kan få udbytte af en dobbeltlektion og du skal have kræfter til at komme hjem igen. Da øvelserne har karakter af at løsne strukturer, må træthed og mathed forudses efter træningen. Du vil få mest ud af kurset hvis du arbejder med øvelserne hjemme.

TILMELDING
Du tilmelder og betaler ved at sende en mail til Nicolai Aaen på nicolai.aaen@gmail.com. Angiv dit fulde navn, telefonnummer og hvilket hold du ønsker at tilmelde dig. Du modtager herefter besked pr. mail om der stadig er plads på holdet - og betalingsoplysninger såfremt der er plads. Princippet er først til mølle, så skynd dig.

NÅEDE DU DET IKKE?
Vi har desværre kun få pladser i år. Men hvis du ikke når det, sætter vi dig på standby, så du kommer først på listen, når vi opretter flere hold.

DELTAGERE PÅ UDVALGTE OVERFØRSELSINDKOMSTER
Som noget nyt indfører Pas På Hovedet prisreduktion på 160 kr. for deltagere på følgende overførselsindkomster:

• Folkepensionister
  • Førtidspensionister
  • Modtagere af arbejdsløshedsunderstøttelse
  • Kontanthjælpsmodtagere
  • Lærlinge med uddannelsesaftale
  • Studerende på SU

Ved særlig rabat skal relevant dokumentation forevises ved første undervisningsgang. Tilskudene følger reglerne om tilskud til aftenskolehold i Københavns Kommune - du kan læse mere om det her.