Kursus i MediYoga for ramte af hjernerystelse i Aarhus

Hjernerystelsesforeningen lokalafdeling i Aarhus afholder nu kursus i MediYoga v. instruktør Charlotte Holm Kold. Der køres to kursushold af 6 undervisningsgange hver henover efteråret 2016. Første modul fra uge 36 til uge 41. Andet modul fra uge 44 til uge 49. Der tilmeldes og betales for de to moduler separat. Man kan godt deltage i kun det ene modul.

Tid: Modul 1 - Uge 36 til uge 41 og modul 2 fra uge 44 til uge 49. Mandage kl.14.00-15.30. Vi starter præcis - så kom i god tid.

Sted: Folkestedet - Carl Blochs Gade 28, 8000 Aarhus C - lokale 1.4 - 1.sal.

Pris: Hvert modul koster 750 kr. for 6 undervisningsgange (12 lektioner) for medlemmer og 950 kr. for ikke-medlemmer - info om betaling får du via mail, når du tilmelder dig kurset.

Medbring: Yogamåtte, tæppe og evt. en pude samt en drikkedunk.

Tilmelding: Skriv en mail for at tilmelde dig med dit fulde navn, adresse og tlf.nr. samt om du er medlem af hjernerystelsesforeningen til: holdaarhus@hjernerystelsesforeningen.dk, så kommer der besked tilbage om, hvorvidt du har fået en plads til arrangementet. Der er max. 8 pladser.

Betalingsbetingelser: Booking af plads er bindende, og kan ikke byttes til andre hold – Er du forhindret er du velkommen til at give pladsen til en anden. Blot send en mail med info om den anden deltager på mail: holdaarhus@hjernerystelsesforeningen.dk

Hvem: Kurset er bedst for dig, der er kommet over det værste chok ved længerevarende hjernerystelse, og som kan klare moderat fysisk aktivitet, så som at gå en tur eller at cykle. Du skal have haft hjernerystelse i mindst 3 måneder for at deltage i arrangementet.

Spørgsmål: Såfremt du har spørgsmål til kurset kan du skrive til: holdaarhus@hjernerystelsesforeningen.dk

Om MediYoga:

Mediyoga er udviklet af det svenske sundhedssystem med inspiration fra Kundalini Yogaen og den kinesiske medicin og bruges i dag på langt de fleste sygehuse i Sverige af læger, sygeplejersker, fysioterapeuter samt i privat praksis.

Mediyoga er blide meditative fysiske øvelser, åndedrætsøvelser, koncentrationsteknikker, meditation og afspænding, som alle har en veldokumenteret effekt.

Yogaformen er særlig velegnet til personer med cancer, rygsmerter, søvnproblemer, stress, udbrændthed, depression eller blot en lyst til generel mere indre ro og velvære.

Holdets yogasæt tager udgangspunkt i, at alle eleverne er ramt af Post Commotio Syndrom og de deraf følgende skånehensyn. Dog befales holdet ikke til elever som er særligt hårdt ramt af PCS - her anbefales i stedet holdet med meditation og mindfulness. Der tilbydes i instruktion af eleverne altid en modificeret tilgang til øvelserne, og der skal lægges særligt vægt på at arbejde med deltagernes egen accept, respekt og forståelse af egen krop og dens muligheder og begrænsninger. Målet er i videst muligt omfang at sikre, at deltagerne ikke oplever øgede symptomer ved undervisningen.

Om underviseren:

Charlotte Holm Kold er uddannet mediyogalærer, hathayoga lærer, mindfulness instruktør, ACT terapeut, har 3 års studier og eksaminer fra sygeplejestudiet samt uddannet folkeskolelærer.

Om mediyoga:

Mediyoga er en terapeutisk yogaform med blide yogaøvelser, der alle kan laves på en stol eller yogamåtte, åndedrætsøvelser, meditationer og mantras.

Mediyoga programerne er sammensat udfra både en lægefaglig og en yogisk forstålelsesramme af vores fysiske og psykiske krop. For yderligere info og læsning af forskningsprojekter ifht mediyogaens dokumenterede effekt se: www.mediyoga.se.