Frivilligportræt

“Det er en glæde at se folk møde hinanden, forstå hinandens situationer og give hinanden gode råd og vejledning”

For Freja var det muligheden for at gøre en forskel for de mange mennesker, der rammes af hjernerystelse, der fik hende til at melde sig som frivillig i Hjernerystelsesforeningen i 2018. Hun søgte nemlig et frivilligjob med mening.

Af Marna Frida Olsen
16. juni 2020

Freja Busk Oehlenschlæger, 27, er bestyrelsesmedlem i Hjernerystelsesforeningen Jylland/Aarhus og tovholder i cafémøder for ramte af hjernerystelse i Aarhus. Hun ser mange styrker ved at have en lokalforening, der består af jyder, der kender til mulighederne i deres lokalområde.

- Det er fedt at opleve, at bestyrelsesmedlemmerne brænder for at afvikle arrangementer, der vil komme hjernerystelsesramte til gode. Både fordi indholdet er spændende og oplysende, men også fordi der hele tiden er fokus på, at arrangementerne skal være hjernerystelsesvenlige uden for meget larm, lys, skærme, osv., siger Freja, der er cand.mag. i Nordisk sprog og litteratur samt billedkunst og visuel kultur.

Hvorfor har du valgt at engagere dig i landsdelsbestyrelsen?

- Jeg vil gerne være med til at gøre en forskel for hjernerystelsesramte, blandt andet ved at komme med idéer til, hvordan Hjernerystelsesforeningen kan blive mere synlig og ved at arrangere foredrag og andre aktiviteter i Jylland, fortæller Freja, der glæder sig over, at de igen kan afholde fysiske arrangementer efter coronanedlukningen.

- Derudover ser jeg bestyrelsesposten som en fantastisk mulighed for at kunne følge med i, hvad der sker i Hjernerystelsesforeningen generelt og også hvilke lokale tiltag, der finder sted rundt omkring i Aarhus og omegn. Dette ser jeg som en styrke i det arbejde, jeg udfører for foreningen, når jeg afholder cafémøder for medlemmer, som derved også kan blive informeret om seneste nyt fra foreningen. Omvendt har jeg også mulighed for at tage bidrag fra medlemmer med til bestyrelsesmøder, hvis de har nogle ønsker eller nogle gode idéer. Sådan et samarbejde giver mening for mig.

Hvad, synes du, er vigtigt at kæmpe for?

- Jeg synes, det er vigtigt at kæmpe for, at kendskabet til hjernerystelse og senfølger heraf bliver større. Jeg oplever stor frustration over, at en hjernerystelse er en usynlig lidelse, og (raske) folk har svært ved at tage hensyn, fordi de ikke kender til symptomerne og deres betydning for én med en rystet hjerne, siger hun. Freja har selv oplevet at have en hjernerystelse, der varede i 3-4 måneder.

- Det er dog ikke kendskabet for hensynets skyld, der er det vigtigste. Det er for de mange ramte, der ikke ved særlig meget om hjernerystelse og de utallige behandlingsmuligheder. Det er en glæde at se folk møde hinanden, forstå hinandens situationer og give hinanden gode råd og vejledning. De er ikke nødvendigvis før blevet mødt med reel forståelse for deres situation.

Hvilke aktiviteter har i på beddingen?

- Coronasituationen har udfordret vores planlægning af aktiviteter, så vi glæder os til at kunne afholde arrangementer igen, fortæller Freja og fortsætter:

- Derudover arbejder vi sideløbende på at finde ud af, hvordan vi kan engagere flere medlemmer til at være med i små lokale grupper og til at kaste sig ud i at være tovholder for nye grupper i de områder, hvor vi ikke selv har mulighed for at oprette dem. Vi vil gerne nå så bredt ud som muligt, så flest mulige medlemmer får gavn af foreningens arbejde og tiltag.

Gør som Freja, og bliv aktiv i vores landsdelsforening. Kom med til generalforsamling lørdag den 12. september kl. 15-17. Se dagsordenen, og tilmeld dig her.

Kunne du tænke dig at blive frivillig i Hjernerystelsesforeningen? Send en mail til: aktiv@hjernerystelsesforeningen.dk. Se også vores opslag på frivilligjobs.dk