Diagnosticering af hjernerystelse

Går du til lægen med symptomer på hjernerystelse, vil du få at vide at man ikke kan “se” en hjernerystelse. Det er ikke helt korrekt – det handler om hvordan man “ser” efter, om man bruger en teknik der kan se den skade, som hjernen får ved en hjernerystelse. Hjernen har faktisk taget skade og der findes adskillige teknikker som kan dokumentere, at der er tale om en skade på hjernen. Her kommer eksempler på teknikker som kunne bruges på patienterne i Danmark, i både akutte og langvarige forløb men, som ikke bliver brugt i dag.

Akut hjernerystelse

"ImPACT"

ImPACT testen står for "Immediate Post-Concussion Assessment and Cognitive Testing" og er en populær test brugt i USA til diagnosticering ved mistanke af af hjernerystelse under sport. Testen virker ved ,at måle ændringer i en sportsudøvers kognitive præstationer sammenlignet med en baseline værdi målt for samme individ på et tidligere tidspunkt. ImPACT er en computeriseret test og måler blandt andet, arbejdshukommelsen, reaktionshastigheden, non-verbal problemløsning og opmærksomhed hvorefter værdierne sammenlignes med en baseline værdi. Metoden velegnet til sportsudøvere i risikozonen og kan blive et vigtigt værktøj for både amatør- og professionelle atleter, men testmetoden er ikke specielt udbredt i Danmark.

"King-Devick test"

King-Devick testen er simpelt udformet og består af en serie tal, der skal læses op i rækkefølge på tid. Der findes 3 forskellige sværhedsgrader, som alle skal gennemføres og gennemsnittet af de 3 tests udgører resultatet. King-Devick testen tager få minutter, er nem at bruge, og kræver hverken medicinsk uddannet personale eller specialudstyr, udover tidsmåling. Testen måler blandt andet forstyrrelser i øjnenes sakkade bevægelser og øjnenes evne til at holde fokus. Som de fleste andre tests, baserer King-Devick testen sig på en baseline værdi og kan derfor kun bruges i sammenhænge, hvor man på forhånd kender denne baseline værdi.

"Contect stemmeanalyse"

Denne test er stadigvæk under udvikling og baserer sig på stemmefeedback fra testpersonen. Når en person er ramt af hjernerystelse, vil det bevirke en udtaleforstyrrelse af vokaler/konsonanter og medfører et mere nasalt toneleje. Testen kræver ikke medicinsk uddannet personale og vil være tilgængelig som app på en tablet eller smartphone. I sagens natur, er det ikke muligt at snyde testen, som det nogle gange ses i andre diagnosticeringsværktøjer. Selve stemmeanalysen kræver en baseline værdi og kan derfor kun bruges i tilfælde, hvor man på forhånd har taget testen uden hjernerystelse.

Længerevarende hjernerystelse

“fMRI skanning”

Dette er en videreudvikling af en traditionel MR skanning (her ses på kontrasten mellem forskellige typer væv) – i fMRI ses på ændringer i blodets strømning, dvs det kan bruges til at se på mængden af blod der strømmer til bestemte områder når hjernen arbejder. Forsøg viser at personer med hjernerystelse - eller på engelsk Mild Traumatic Brain Injury (MTBI) – har en dårligere funktion af det område der hedder Thalamus i hjernen. Og Thalamus er den del af hjernen der styrer informationer fra og til sanserne – altså syn, hørelse, smag og følesans, samstemmende med symptomerne på sanse-overstimulering som PCS forårsager.

“DTI- skanning”

Endnu en videreudvikling af et MR skan – her måles på hvordan vand bevæger sig i den hvide substans i hjernen. I en sund hjerne er der en mikrostruktur i den hvide substans (nervefibrene), som får vandet til at bevæge sig i en bestemt retning, mens den skadede hjerne karakteriseres ved at vandet løber i alle retninger. Studier viser at mikrostrukturen i den hvide substans er ødelagt for PCS patienter på skanningerne lavet 14 dage efter skaden.

Mere information...

“Eye tracking – video oculography”

En teknik der måler på øjnenes bevægelser. Med et højopløsnings kamera tages billeder af øjet, med intervaller på cirka 1/1000 sekund. Med denne lynhurtige teknik kan øjnenes bevægelser måles, og de finder at synet på PCS patienter ryster meget og afviger fra kursen når et objekt skal følges. Disse afvigelser hænger sammen med udfald af opmærksomhed og kædes sammen med skader på den forreste del af hjernen efter hjernerystelse.

Mere information....

Ungarnsgade 41, 4th ,