Bindevævstræning for hjernerystelsesramte

Om bindevævstræning for hjernerystelsesramte

Pas På Hovedet udbyder nu et forløb med henblik på at genaktivere kroppen efter traumet for ramte af længerevarende hjernerystelse. Lokaleforhold, undervisning og holdstørrelse er skræddersyet til de særlige behov og vi tilbyder en særlig rabat til medlemmer af Hjernerystelsesforeningen.

ERFAREN UNDERVISER

Fysioterapeut Hilde Gudding har 10 års erfaring med at tilrettelægge øvelsesprogrammer for ramte af hjernerystelse. Den klassiske historie for hjernerystelsesramte er at ”almindelige” fysioterapeutiske øvelser har været for hårde og har givet forværring af symptomer. Hos Hilde kommer kroppen i gang uden overbelastning – det skal det IKKE “gøre ondt før det gør godt”! Som hjælpe-instruktør deltager Katrine Nørgaard, som er under uddannelse i bindevævstræning.

HJÆLPER BINDEVÆVSTRÆNING PÅ HJERNERYSTELSE?

Træningen baseres på øvelser som stimulerer kroppens sensoriske feedbackssystem, det øger kropsbevidstheden og skaber friere bevægelse. Dermed aflastes fysiske gener i sygdomsforløbet. Der laves blide manuelle og mobiliserende øvelser for bindevævsstrukturerne i kroppen. En vigtig faktor er at inddrage den nye forståelse for kroppen i et hjemmeprogram som tilpasses den enkelte. Først herfra kan den mere traditionelle træningstankegang med fokus på styrke og udholdenhed i strukturerne gradvis bygges op.

HVORDAN PASSER FORLØBET TIL MIG?

Forløbet retter sig mod dig som gerne vil i gang med at bruge din krop efter et langvarigt forløb med hjernerystelse. Du skal være i stand til at holde til transporten, så du kan få udbytte af en dobbeltlektion og du skal have kræfter til at komme hjem igen. Da øvelserne har karakter af at løsne strukturer, så må træthed og mathed forudses efter træningen. Du skal være indstillet på at arbejde med dine individuelle øvelser i dagligt.

Hvis du er i tvivl om hvorvidt du kan få glæde af at deltage på holdet, så kan du kontakte Katrine på tlf. 42927715.

HOLD

Du vil følge et forløb på ialt 12 lektioner, hvor vi kombinerer undervisning i to-mandsgrupper og hold med 8 deltagere. Forløbet starter med en dobbeltlektion i en to-mands gruppe. Her vil der være fokus på den enkeltes problemområder, skånehensyn drøftes og et personligt træningsprogram lægges. Dernæst følger 4 gange på et 8-mands hold hvor du kan udnytte dine skånehensyn i de øvelser som gennemføres. Der afsluttes med en dobbeltlektion i to-mandsgruppen hvor den individuelle træningsplan justeres fremadrettet.

HVOR OG HVORNÅR

To-mands undervisning finder sted mandag den 5/10 og mandag den 16/11 i lokaler hos ElasticStability, Tornebuskegade 7 st. Du skal i din tilmelding vælge en 2-mands-gruppe.

Gruppe A: kl 9.00-10.30,

Gruppe B kl 10.30-12.00,

Gruppe C kl 12.30-14.00,

Gruppe D kl 14.00-15.30,

Hold timer finder sted mandage kl 12.30-14.00 på følgende datoer 19/10, 26/10, 2/11 og 9/11 (bemærk at uge 42 er undervisningsfri), i lokaler hos Jorcks Studio, Jorcks Passage, indgang fra Skindergade 31, 2. sal

PRIS

Forløbet koster 1100 kr. for medlemmer af hjernerystelsesforeningen. For ikke medlemmer af hjernerystelsesforeningen er prisen 1.600 kr.

TILMELDING

Du tilmelder dig ved at vælge et hold i boksen med "Bindevævstræning". Tilmeldingen er bindende og princippet er først til mølle, så skynd dig. Ifølge bekendtgørelse fra Københavns Kommune, skal deltagerne ved kursusstart udfylde en tro og love erklæring på at de har nedsat funktionsevne. Alle deltagere skal udfylde navn, adresse og fødselsdato. Personer bosat uden for Københavns kommune skal også oplyse CPR nummer i indtastningsfeltet “foedselsdag”, jævnfør Folkeoplysningsloven § 43, stk. 5. CPR nummeret oplyses til afholdelseskommunen for udligning af kommunale tilskudsordninger.

NÅEDE DU DET IKKE?

Vi har desværre kun få pladser i år. Men hvis du ikke når det, sætter vi dig på en standby liste, så du kommer først på listen, når vi opretter flere hold til februar 2016.