Symptomer - Fysisk

Hovedpine

Posttraumatisk hovedpinerammer de fleste efter hjernerystelse. Der findes flere typer hovedpine, hvor de almindeligst forkommende er spændingshovedpine, migræne og neuropatiske smerter (nerveskader).

Smerterne kan være enten episodiske eller kronificeret og bliver ofte forværret under episoder med stress eller overanstrengelse. Hovedpinen er derfor et vigtigt mål på hvornår man skal slappe af og lade hjernen hvile for at undgå tilbagefald.

Lyd- og lysfølsomhed

Følsomhed over for støj/lys resulterer i ubehagelige sensoriske oplevelser inden for normalområdet af lys/lyd exponering. Dagligdagsbegivenheder som sollys og trafikstøj kan virke overvældende og stærkt generende for den ramte.

Læs mere om lydfølsomhed...

Læs mere om lysfølsomhed...

Synsforstyrrelser

Synsforstyrrelser kan komme til udtryk både som lysglimt, "flydere" og motoriske forstyrrelser af øjet. De motoriske forstyrrelser kan resultere i samsynsproblemer, hvor øjnene indbyrdes ikke koordinerer synet som tidligere. Det kan medføre øget trætbarhed samt hovedpine, koncentrationsbesvær og resultere i vanskeligheder med at læse og se på en skærm.

Utilpashed/kvalme

Følelsen af utilpashed og kvalme er tegn på at kroppen til stadighed har brug for hvile. Kvalmen kan enten være konstant eller optræde i varierende sværhedsgrad, hvorved det er vigtigt at notere hvornår og under hvilke forhold, tilstanden forværres.

Lergravsvej 53, 1. sal