Symptomer-Emotionelle

At være ramt af hjernerystelse gennem længere tid kan vende op og ned på livet. Ting man før kunne er nu uoverkommelige og man begynder, at sætte spørgsmålstegn ved hvem man er som menneske. Man skal kæmpe med at komme til tåls med sin nye identitet, både på arbejdsmarkedet, familien og blandt venner. Usikkerheden ved situationen kan frembringe stærke følelser hvilket kan medføre angst, gråd, tristhed, dårlig nattesøvn og bekymring. De svære følelser kan medføre en ond spiral der forstærker symptomerne fra hjernerystelsen og endda kan munde ud i behandlingskrævende depression.

Visse oplever også personlighedsændringer efter et slag mod hovedet, der ikke mærkes af den ramte, men derimod af nærmeste familie, venner og kollegaer. Den ændrede personlighed kan medføre at tidligere tætte bånd skal genfindes og at familie og venner skal vænne sig til en anderledes personlighed. Personlighedsændringen skyldes en forandring i hjernens forreste del, der blandt andet er vigtig for personlighedsdannelsen.

Da hjernen rummer og regulerer alle følelser, er et slag mod hjernen også et slag mod følelserne. Efterfølgende oplever en del derfor nedsat stemningsleje og forskning viser en øget frekvens af depression hos folk ramt af hjernerystelse, uanset varighedsgrad.

Det er vigtigt at tale ud om den svære situation man står i med venner og familie. Især længerevarende hjernerystelse er hårdt for psyken og det kan være en hjælp at tale med en uddannet samtaleterapeut. Oplever man gennem længere tid symptomer på depression, er det vigtigt at kontakte egen læge for professionel udredning, da det hæmmer hjernens helbredelse.

Symptomer på depression (kilde: Netdoktor)

- Energiløshed

- Søvnforstyrrelser

- Koncentrationsbesvær

- Selvmordstanker

- Appetitforstyrrelser

- Selvbebrejdelser

- Angst og indre uro

- Tvangstanker

- Nedsat seksualdrift

Læs mere om de svære følelser.

Lergravsvej 53, 1. sal