Kursus i guidet meditation og mindfulness for ramte af hjernerystelse i Aarhus

Hjernerystelsesforeningens lokalforening i Aarhus afholder nu kursus i guidet meditation og mindfulness v. instruktør Charlotte Holm Kold. Der køres to kursushold af 6 gange hver henover efteråret 2016. Første modul fra uge 36 til uge 41. Andet modul fra uge 44 til uge 49. Der tilmeldes og betales for de to moduler separat. Man kan godt deltage kun i det ene modul.

Tid: Modul 1 - Uge 36 til uge 41 og modul 2 - Uge 44 til uge 49. Mandage kl.12.15-13.45.

Vi starter præcis - så kom i god tid.

Sted: Folkestedet - Carl Blochs Gade 28, 8000 Aarhus C - lokale 1.4 - 1.sal.

Pris: Hvert modul koster 750 kr. for 6 undervisningsgange (12 lektioner) for medlemmer og 950 kr. for ikke-medlemmer - info om betaling får du via mail, når du tilmelder dig kurset.

Medbring: Yogamåtte, tæppe og evt. en pude samt en drikkedunk.

Tilmelding: Skriv en mail for at tilmelde dig med dit fulde navn, adresse og tlf.nr. samt om du er medlem af Hjernerystelsesforeningen til: holdaarhus@hjernerystelsesforeningen.dk, så kommer der besked tilbage om, hvorvidt du har fået en plads på holdet, samt information om betaling. Der er max. 8 pladser på holdet.

Betalingsbetingelser: Booking af plads er bindende, og kan ikke byttes til andre hold – Er du forhindret er du velkommen til at give pladsen til en anden. Send blot en mail med info om den anden deltager på mail: holdaarhus@hjernerystelsesforeningen.dk.

Hvem: Kurset er bedst for dig, der er kommet over det værste chok ved længerevarende hjernerystelse. Kurset er et særligt hensyntagende kursus - der lægges vægt på at rumme elever med særligt udtalte symptomer fra hjernerystelse. Kurset udføres siddende på en stol og/eller liggende på en yogamåtte. Du skal have haft hjernerystelse i mindst 3 måneder for at deltage i arrangementet.

Spørgsmål: Såfremt du har spørgsmål til kurset kan du skrive til: holdaarhus@hjernerystelsesforeningen.dk.

Om guidet meditation og mindfullness:

Mindfulness betyder ”Bevidst Nærvær”.

Når vi er mindfulde møder vi os selv og omverden med en ikke-dømmende adfærd samt accept af og tillid til det, der er i dette nu. Med en venlig opmærksomhed på hvad der fylder i vores bevidsthed af tanker, stemninger og kropslige reaktioner siger vi nej tak til et liv på automat pilot og begynder i stedet at kunne træffe bevidste valg.

På holdet her arbejdes der med guidet meditation og guidede mindfulness øvelser. Alle øvelserne tager udgangspunkt i elever som har et højt skånebehov if. til lyd- og lyssensitivitet, en øget udtrætning, hovedpine, forstyrrelser i balanceevnen, smerter fra nakke og ryg og nedsat mobilitet. Der modtages kun elever som har været ramt af hjernerystelse med symptomer af en varighed på min. 3 måneder.

Alle øvelser på holdet skal kunne laves enten siddende evt. på en stol eller liggende på yogamåtte.

Øvelserne sigter mod et liv med:

• Mindre eller helt fravær af stress, angst og depression
  • Større opmærksomhed, fokus og koncentration
  • Glæde, livsmod og handlekraft

Om underviser, Charlotte Holm Kold:

Charlotte Holm Kold er uddannet mediyogalærer, hathayoga lærer, mindfulness instruktør, ACT terapeut, har 3 års studier og eksaminer fra sygeplejerske studiet samt uddannet folkeskolelærer.

Om mediyoga:

Mediyoga er en terapeutisk yogaform med blide yogaøvelser, der alle kan laves på en stol eller yogamåtte, åndedrætsøvelser, meditationer og mantras.

Mediyoga programerne er sammensat udfra både en lægefaglig og en yogisk forstålelsesramme af vores fysiske og psykiske krop.

For yderligere info og læsning af forskningsprojekter ifht mediyogaens dokumenterede effekt se: www.mediyoga.se.