Gradueret pulstræning

Oplever du forværret symptomer når du går på trapper, dyrker motion eller bøjer dig ned, så blodet strømmer til hovedet? Så kan det skyldes at din hjernes evne til at regulere blodflowet, er svækket efter hjernerystelsen. Svækkelsen kan medføre symptomer som hovedpine, svimmelhed, søvn- og koncentrationsbesvær, dog kan disse symptomer også have mange andre årsager. Det vides ikke med sikkerhed, hvor mange der rammes af denne forstyrrelse, men den udgører en af flere mulige tilstande, der kan resultere i postcommotionelt syndrom.

Da kroppen kun indeholder én pumpe (hjertet), er det organernes job at regulerer blodflowet. Bliver man hjernerystet, viser forskning, at denne evne svækkes hos nogle, hvorved symptomer på PCS kan opstå, da hjernen får en forkert mængde blod i forhold til det optimale. Dyrkes motion med denne tilstand, kan det give tilbagefald og symptomforværring idet hjernen har problemer med at tilpasse sig den øgede blodcirkulation. Symptomforværringen kan bestå af både lette tilbagefald der forsvinder ved motionsophør og til helt svære tilfælde, der kræver både dage eller ugers restitution og hvile.

Hvorfor problemet opstår vides endnu ikke og diagnosticeringen bliver kun foretaget i forbindelse med forskning inden for tilstanden.

Undersøgelser har dog vist, at det er muligt at genoprette hjernens blodregulering gennem forsigtig gradueret pulstræning over en længere tidsperiode, som beskrevet i følgende afsnit.

Du skal bruge: Pulsur samt stationær motionscykel eller løbebånd med hældning

Motionscykel er bedst da det mindsker rystelser i hovedet og pulsen er nemmere at holde konstant. Bruger du løbebånd, så gå med hældning i stedet for at løbe, da det mindsker påvirkningen af hovedet/nakken.

Fremgangsmåde

Start træningen med en lav konstant puls (f.eks. 110 slag/min) og hold den 10-15 minutter. Det gør ikke noget pulsen varierer lidt. Det vigtige er her, at du straks holder inde med træningen, hvis du oplever symptomforværring. Hvilken træningslængde og intensitet der passer netop dig bedst, er selvfølgelig svært at vurdere, brug derfor forsigtighedsprincippet og gå hellere for langsomt frem end for hurtigt!

Når du har fundet et tilpas træningsleje, hvor du ikke er utilpas, skal du udføre genoptræningen mellem 5-6 gange ugentligt. Her er det meget vigtigt du ikke overskrider hverken tid eller intensitet, selvom det kan være fristende at give den hele armen, så hold dig til planen!

Efter 3 uger, øges træningsintensiteten med 10-15% (f.eks. puls 100 -> 110), men hold den samme træningstid. Gentag proceduren i 3 uger hvorefter pulsen igen øges med cirka 15%.

Efter nogle måneder, burde hjernens tolerance og blodregulering gerne være helt eller delvis genoptrænet. Øg nu træningstiden efter samme princip.

Vejen til succes i træningsprotokollen er gennem vedholdenhed og disciplin!

Kilder

Baker, J. G., Freitas, M. S., Leddy, J. J., Kozlowski, K. F., & Willer, B. S. (2012). Return to full functioning after graded exercise assessment and progressive exercise treatment of postconcussion syndrome. Rehabil Res Pract, 2012.

Leddy, J. J., Cox, J. L., Baker, J. G., Wack, D. S., Pendergast, D. R., Zivadinov, R., & Willer, B. (2012). Exercise Treatment for Post-concussion Syndrome: A Pilot Study of Changes in Functional Magnetic Resonance Imaging Activation, Physiology, and Symptoms. J Head Trauma Rehabil.

Leddy, J. J., Kozlowski, K., Donnelly, J. P., Pendergast, D. R., Epstein, L. H., & Willer, B. (2010). A preliminary study of subsymptom threshold exercise training for refractory post-concussion syndrome. Clin J Sport Med, 20(1), 21-27.

Leddya, John J., Kozlowskib, Karl, Funga, Michael, Pendergasta, David R., & Willera, Barry. (2007). Regulatory and autoregulatory physiological dysfunction as a primary characteristic of postconcussion syndrome: Implications for treatment.NeuroRehabilitation, 22, 199-205.

Lergravsvej 53, 1. sal