Kost i akutfasen

Selv om energien er lav, så prioritér at gøre noget godt for dig selv eller få et familiemedlem til at læse nedenstående og få dem til at købe ind til dig. Køb evt. ind via et internetsupermarked og brug lidt krudt på at få noget sundt.

Generelt

• Kosten skal være sund og varieret.

• Der skal være masser af grøntsager og et par stykker frugt (gerne bær), hver dag. Antioxidanter er meget vigtige i forhold til at nedbringe de skadelige frie iltradikaler, som der er mange af efter en hjernerystelse.

• Proteiner - Det anbefales at man indtager godt med protein – især efter alvorlige hovedskader og i de efterfølgende 2 uger. Proteindrik, proteinbar, smoothie med proteinpulver (gerne valleprotein) og det er vigtigt at spise kød.

• Fedt - fiskeolie har en gavnlig og beskyttende effekt i forhold til skaderne. Omega 3 fedtstof får vi ofte for lidt af, det findes i fede vilde fisk og koldpressede planteolier særligt raps- og valnøddeolie. Hørfrø, grønne bladgrøntsager, valnødder, macadamianødder, chiafrø. Kokos, smør, fløde er også ok.

• Spis små måltider hver 3. - 4.time.

• Sunde olier, især masser af omega 3, en håndfuld nødder og kerner, avocado og proteiner (kød er godt for dig).

• Fordi blåbær er gavnlige, skal man ikke spise en pose om dagen. Lav f.eks. en hjernevenlig blåbærsmoothie.

• Det er vigtigt at drikke nok vand. Kroppens skal være velhydreret for at hjælpe hjernen til at hele hurtigst muligt. 1½ liter vand om dagen bør man drikke.

• • Andre gode ting: æg, lidt mørk chokolade

Man kan lide af kvalme efter ulykken, her er det vigtigt at spise mindre måltider, tygge maden grundigt for at hjælpe fordøjelsen. Lav evt. en smoothie ind i mellem med frugt, grønt, proteinpulver, kokosmælk/fiskeolie.

Ingefær kan evt. hjælpe på kvalmen. Hvis man kan lide smagen, kan man rive noget frisk ingefær og overhælde det med kogende vand og drikke det som te.

Gurkemeje
    Curcumin er et stof, der findes i krydderiet gurkemeje. Stoffet er godt til at dæmpe inflammationen i hjernen og har gavnlig effekt på hjernens celler. Det skal spises i ret store mængder eller tages i kapselform. Man kan lave sin egen gurkemejepasta, som man kan spise dagligt – en god teskeful eller mere. Se opskrift her.

Hold dig væk fra:
    Sukker, kaffe, alkohol, dårligt fedt (transfedtsyrer, margarine), kunstige tilsætningsstoffer, kunstige sødemidler, færdigmad, chips.

Lavet i samarbejde med Charlotte Lillegaard Petersen

Naturopath og forfatter til bøgerne: 'Superkost til hjernerystelser' og 'Bag om whiplash'.

Charlotte har selv været udsat for svær hjernerystelse.

Lergravsvej 53, 1. sal